Kulcsár Mihályné
fejlesztőpedagógus, neuropedagógus
Bicske
Szakmai életút
Kulcsár Mihályné Durkó Anna, a magyarországi modern fejlesztőpedagógia megteremtésének egyik első képviselője, a komplex mozgásterápia kidolgozója és alkalmazója.
- 1951-ben született, 1969 óta dolgozik pedagógusként.
- Iskolái: Óvónőképző Főiskola, Tanárképző Főiskola (történelem szak), GYP Tanárképző Főiskola (fejlesztőpedagógia) Mantra Alternatív Természettudományi Főiskola (4 év), ETI-vizsgás kineziológia, NLP-, Agykontroll-, Hipno-relaxáció vezetői-, Izomkontroll-, Játékterápia-,INPP-, NES terápia-, Pszicho Grafo Morbo rajzteszt tanfolyam.
- Dolgozott óvónőként, napközis, majd alsó tagozatos tanítóként, nevelési tanácsadóban fejlesztő pedagógusként, végül mint önálló vállalkozó tanulási problémás gyerekek fejlesztésével foglalkozik. Az 1970-es években kezdett tanítani és látta, érezte, hogy szükség lenne egy olyan módszerre, mellyel a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeken tudna segíteni, illetve megelőzni a problémát. Vizsgálódásai egyre inkább a mozgás felé terelték figyelmét. Saját tapasztalatai is megerősítették a szakirodalomban tanultakat: milyen összefüggés van a mozgás és az idegrendszer fejlettsége – érettsége között.
- A szakirodalomra és saját tapasztalataira támaszkodva kidolgozta mozgásterápiáját – Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására címmel -, melynek segítségével minimális eszközigénnyel megelőzhető, illetve lényegesen csökkenthető vagy felszámolható a tanulási nehézség. Módszerével, melyet minden érdeklődő pedagógus elsajátíthat, viszonylag rövid idő alatt javulnak a dyslexiás, dysgraphiás tünetek és enyhülnek a kialakult magatartási problémák. Rendszeres gyakorlással az alacsonyabb IQ-val rendelkező gyermekeknél mérhető szintemelkedés érhető el. A módszer sikeresen alkalmazható felnőtteknél is (A genetikai alapú tanulási problémák megoldására más módszerek is kellenek). A módszert igyekszik mindenki számára hozzáférhetővé tenni. 1988 óta oktatja tanfolyam formájában, 1999 óta akkreditált továbbképzésként, kiadta könyv formájában is. 1990-ben Tanulási problémákkal küzdő gyermekek vizsgálati módszerei és terápiája címmel, 1995-től a Tanulás öröm is lehet címmel. Az első összefoglaló jellegű jegyzetet 1987-ben készítette, de az nem került kiadásra.
- Munkája során meggyőződésévé vált, hogy az idegrendszeri éretlenség mellett, a lelki traumák is jelentős szerepet játszanak a tanulási nehézség és a magatartási zavar kialakulásában. Ezen lelki traumák feloldására dolgozta ki a Technikák a tanítással, tanulással kapcsolatos pszichés gátlások oldására című módszerét, mely egyaránt használható óvodás és általános iskolás korú gyermekeknél és segítséget ad a velük foglalkozó pedagógusok számára is.
- Folyamatosan tanul, kutatásokat végez. Egyre több és szorosabb összefüggést fedez fel az idegrendszer mozgásterápiával történő fejlesztése és a tanulási folyamatok, tanulási képességek fejlődése között.
- Óvodás – iskolás korú gyerekekkel foglalkozik és tanfolyamokat, előadásokat tart országszerte, egyre gyakrabban külföldön is (Románia, Szlovákia). Módszerét folyamatosan fejleszti és kiterjeszti mozgásproblémákkal küzdő csecsemők, kisgyermekek kezelésére is.
- Az idegrendszer és a pedagógia ilyen szoros összefonódásának, egymásra gyakorolt hatásának kifejezésére a „neuropedagógia” a legmegfelelőbb szó. Az ezzel foglalkozó szakember pedig a „neuropedagógus”.
Minősítés
Minősített fejlesztő
Neuropedagógus